نرخ تبدیل به عددی که از نسبت مشتری به کل بازدیدها صورت میگیرد، گفته میشود. بطور مثال اگر در فروشگاه خود ۲۰۰ مراجعه کننده داشته باشید و از این مقدار ۵۰ نفر از آنها محصولی از شما را خریداری کنند، نرخ تبدیل شما ۲۵٪ است (۵۰ تقسیم بر ۲۰۰).
چرا این رقم مهم است؟
بررسی معیار نرخ تبدیل میتواند یک فاکتور فوق العاده مهم در بررسی تغییرات باشد. چراکه شما را مستقیم با هدف اصلی درگیر میکند. بهتر است هدف اصلی خود را معیار بررسی نرخ تبدیل قرار دهید تا بتوانید با تمرکز بیشتری روی کارتان تمرکز کنید (بخوانید: تنها یک معیار).
این معیار برای هر نوع کسب و کار در هر زمانی میتواند متفاوت باشد، بطور مثال در کسب و کارهایی مثل:
- خبری: بازدید صفحات، بازدید تبلیغات، عضویت در خبرنامه، میزان تاثیر مطالب مرتبط، میزان مشارکت در بخش نظرات
- فروشگاه: فروش محصول، افزودن به سبد خرید، تکمیل پروسه خرید، عضویت در خبرنامه
- گردشگری: فروش بلیط هواپیما و هتل، مشارکت در تولید محتوا، به اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی
معیار اصلی میتواند یکی از موارد گفته شده باشد.
فرض کنید ماهی یک میلیون تومان جهت تبلیغات به منظور وارد کردن ۲۰۰۰ مراجعه کننده به فروشگاه هزینه میکنید. اگر نرخ تبدیل شما دو برابر شود، ارزش هزینه شما در تبلیغات نیز ۲ برابر میشود.
چطور میتوان این مقدار را بالا برد؟
صورت مسئله ساده است: چه تغییراتی باید ایجاد کرد تا نسبت بیشتری از ورودیها به هدف تعیین شده برسند. در این مسیر تمرکز روی هدف اصلی (بطور مثال کلیک روی دکمه Call to Action)، چینش صفحه، محتوا و ظاهر هست (بخوانید: اهمیت کاربردپذیری). در همین راستا وجود ساز و کاری برای بررسی نتایج و رفتار بازدیدکنندگان نیز بسیار با اهمیت هست (بخوانید: این پارامترهای اضافی در آدرس | ثبت تعاملات کاربر).
یکی از بهترین راهها نیز برای افزایش و بررسی نرخ تبدیل، استفاده از تستهای A/B هست.
در همین راستا میتوانید بخوانید:
+ نرخ تبدیل خوب چیست و به چه پارامترهایی نیاز دارد؟
+ نرخ تبدیل چیست و چرا باید آن را افزایش دهیم؟
+ بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟
+ نرخ تبدیل کاربر به مشتری و افزایش آن