ثبت تعاملات کاربر

data_icon1

ثبت و بررسی تعامل‌های کاربر در هر کاری از مهمترین مسائل است. در طول سالیان گذشته برای تهیه نسخه جدیدی از برنامه موبایل و وب سایت به من مراجهه شده که یک دلیل مهم برای انجام این کار بهبود رابط کاربری به منظور سهولت دسترسی کاربر عنوان شده.

بدون داشتن اطلاعاتی از تعامل کاربر با سیستم در بهترین حالت براساس تجربیات و پیش فرض‌های ذهنی می‌توان یک نسخه جدیدِ خوب ساخت. بنابراین با توجه به اینکه رفتار کاربر در هر سیستمی می‌تواند متفاوت از دیگری باشد، نمی‌توان برای رسیدن به نقطه مطلوب قسمت ثبت و بررسی تعامل کاربر با سیستم را نادیده گرفت.

در این نوشته در مورد ثبت این رویدادها در وب بوسیله ابزار معروف Google Analytics می‌خوانید (این نوشته ترجمه این نوشته با کمی تغییرات است). این تعامل‌ها می‌تواند شامل کلیک روی لینکی مشخص، دانلود یک فایل، اجرای فایل ویدئو و هر اقدام دیگری باشد.

ساختار یک رویداد (Event)

یک رویداد یا تعامل در Google Analytics شامل ۴ پارامتر است:

  • دسته بندی (Category)
  • اقدام (Action)
  • عنوان (Label) (اختیاری است اما پیشنهاد می‌شه)
  • مقدار یا ارزش (Value) (اختیاری)

برای مثال برای ثبت اجرای یک ویدئوی مشخص، مقادیر زیر می‌تواند استفاده شود:

  • Category: “Videos”
  • Action: “Play”
  • Label: “Baby’s First Birthday”

box-filed

دسته بندی (Category)

دسته بندی نامی برای مجموعه‌ای از رویدادهای مشابه است که می‌خواهید آن‌ها را بررسی کنید. برای مثال برای ثبت دانلود یک ویدئو، اطلاعات زیر می‌تواند استفاده شود:

  • Category: “Videos”
  • Action: “Downloaded”
  • Label: “Gone With the Wind”

پیشنهاد می‌شه قبل از شروع به انجام کار ابتدا ساختار و رویدادهایی که می‌خواهید آن‌ها را پیگیری کنید را مشخص و لیست کنید تا دید خوبی به دسته‌های مورد نیازتان پیدا کنید.

b6ed179ce3e64a3a44861b2c5426c1cc

اقدامات (Actions)

عمل انجام شده توسط کاربر در یک رویداد را مشخص می‌کند. برای مثال برای دسته Videos اقدامات زیر می‌تواند ثبت شود:

  • Time when the video completes load
  • “Play” button clicks
  • “Stop” button clicks
  • “Pause” button clicks

توجه داشته باشید که نام‌های یکسان از اقدامات با یکدیگر ترکیب می‌شود. بطور مثال اگر شما اقدام Click را برای دو دسته Videos و Downloads ایجاد کرده باشید در بخش گزارش، مجموع این اقدام‌ها نمایش داده می‌شود که با کلیک روی آن می‌توانید آن‌ها را به تفکیک دسته مشاهده کنید (پس پیشنهاد می‌شه رفتار یکسان کاربر در اقدامات را مشابه در نظر بگیرید تا آمار جالبتری دریافت کنید).

توجه: اقدام همواره به معنای اقدام نیست. فرض کنید دسته Downloads دارید. در اینجا می‌توانید پسوند فایل‌های دانلودی را در قسمت Action قرار دهید.

عنوان (Label)

بوسیله عنوان می‌توانید اطلاعاتی در رابطه با رویدادها نظیر عنوان ویدئوی پخش شده ویا نام فایل دانلود شده را ارسال کنید. برای مثال:

  • Category: “Downloads”
  • Action: “PDF”
  • Label: “/salesForms/orderForm1.pdf”

hqdefault

مقدار یا ارزش (Value)

این پارامتر تنها یک عدد مثبت را قبول می‌کند. بطور مثال بوسیله آن می‌توانید زمان لود شدن ویدئو پلیر یا یک مقدار برای ارزش دلاری عمل انجام شده را ارسال کنید:

Category: “Videos”, Action: “Video Load Time”, Label: “Gone With the Wind”, Value: downloadTime

در Google Analytics می‌توانید مجموع و میانگین این مقدار را در هر رویداد نیز مشاهده کنید. بطور مثال میانگین زمان لود ویدئو پلیر برای کاربران.

رویدادهای غیر تعاملی (Non-Interaction)

اگر نمی‌دانید bounce rate چیست پس ابتدا این نوشته را بخوانید. بوسیله ارسال این پارامتر با مقدار true به رویداد، مشخص می‌کنید این رویداد تاثیری در bounce rate نداشته باشد.

در حقیقت بصورت پیش فرض اگر کاربر رویدادی را در صفحه انجام دهد، با توجه به این کار دیگر جز کاربران bounce محاسبه نخواهد شد در حالی که تنها آن صفحه را مشاهده کرده است. با این پارامتر این ویژگی را برای رویداد بخصوصی می‌توانید غیرفعال کنید.

شمارش رویدادها

توجه داشته باشید اگر کاربری برای مثال روی دکمه ویدئو ۵ مرتبه کلیک کند، تعداد کل رویداد مقدار ۵ و مقدار رویداد یکتا (unique events) برابر با ۱ خواهد بود.

710d8a222306eeb999a84a32afa694c4

محدودیت رویدادها برای هر نشست (Session)

۱۰ رویداد اول بلافاصله مورد قبول واقع می‌شود و پس از آن محدودیت یک رویداد در هر ثانیه اعمال می‌گردد. بنابراین از ساخت رویدادهایی مانند:

  • ارسال ثانیه به ثانیه مشاهده ویدئو توسط کاربر
  • بررسی مختصات نشانگر موس کاربر

و مواردی از این دست خودداری کنید (که البته کار جالبی هم نیست).

نکات پایانی:

  • یک مدل بررسی رویدادها براساس اطلاعات مفیدی که از کاربر می‌توانید دریافت کنید، بسازید. بنابراین یک زمان برای بررسی تمامی این رویدادها در ابتدای کار می‌تواند دید بسیار بهتری به شما بدهد و در نهایت نیز از یک گزارش مفیدتر برخوردار خواهید بود.
  • در نام گذاری‌ها دقت کنید و حتما یک مستند از استانداردهای خودتان تهیه کنید.
  • نوشتن توضیحات برای هر رویداد در مستند مربوطه نیز می‌تواند بسیار مفید باشد (نظیر اینکه در کجاها استفاده شده، چه اطلاعاتی را با چه مشخصاتی ارسال می‌کند و…).
  • بخش‌هایی از این نوشته نسبت به منبع آن حذف شده است. البته سعی شده موارد مهم عنوان بشه اما در نظر داشته باشید.
  • این نوشته در مورد رویدادها صحبت کرد، اگر می‌خواهید آن‌ها را در صفحات وب ویا برنامه‌های موبایل ایجاد نمائید، این صفحه را مطالعه کنید.

4 دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *