این پارامترهای اضافی در آدرس

how-test

احتمالا در آدرس لینک هایی که باز کرده اید پارامترهای اضافی ای که بعد از آدرس مطلب در ادامه اومده است را مشاهده کردید. چیزی شبیه به تصویر زیر:

utm_url

اگر دقت کرده باشید، عبارت utm بین آن ها مشترک است. اصطلاحا به این پارامترها UTM Parameters گفته می شه و استفاده آن ها در برنامه های آماری نظیر Google Analytics هست.

اما این UTM Parameters ها چی هست و چرا باید از اون ها استفاده کرد؟

به طور خلاصه شما پارامترهایی به آدرس مورد نظرتان اضافه می کنید تا بتوانید کمپین هایی که ترافیک برای شما ایجاد می کنند را شناسایی کنید.

فرض کنید برای محصولات مختلفی در مکان های مختلفی، شیوه های مختلفی تبلیغات دادید (مثلا تبلیغات در ایمیل / بنر / ریپورتاژ آگهی و…). مطمئنا در اینجا شما می خواهید ببینید از چه منابعی چه میزان ترافیک برای شما ایجاد شده است. در اینجاست که باید از این پارامترها استفاده کنید.

در مجموع پنج UTM Parameters وجود دارد:

utm_source: شناسایی کننده تبلیغات کننده، سایت و… . در حقیقت محلی که برای شما ترافیک ارسال می کند، بطور مثال google یا newsletter.

utm_medium: ابزار تبلیغات. بطور مثال cpc، banner و email newsletter.

utm_campaign: نام کمپین برای محصول مورد نظر. همچنین کاربرهای دیگر بطور مثال زمانی که utm_source را برای شناسایی ترافیک ایجاد شده از سمت خبرنامه با مقدار newsletter مشخص کردید در اینجا می توانید مقدار ماه را مشخص کنید (مثلا may) تا ترافیک ایجاد شده توسط خبرنامه را به تفکیک ماه هم داشته باشید.

utm_term (اختیاری): شناسایی کلمات کلیدی برای جستجوهای تبلیغاتی (در گوگل).

utm_content (اختیاری): برای تفاوت بین محتوای مشابه استفاده می شود. بطور مثال فرض کنید در ایمیل تبلیغاتی 2 لینک به یک محتوای مشابه دارید و برای اینکه متوجه شوید کدام لینک تاثیری بیشتری داشته است، این پارامتر کمک کننده خواهد بود و البته برای تست های A/B هم کاربرد زیادی دارد.

در انتها شما آدرس هایی با پارامترهای مشخص برای اهداف و مکان هایی خاص ایجاد خواهید کرد. بطور مثال:

http://www.example.com/?utm_campaign=spring&utm_medium=referral&utm_source=exampleblog
http://www.example.com/?utm_campaign=spring&utm_medium=email&utm_source=newsletter1
http://www.example.com/?utm_campaign=spring&utm_medium=email&utm_source=newsletter1&utm_content=toplink

چگونه ایجاد کنیم؟

خوشبختانه گوگل یک ابزار ساده برای ایجاد این آدرس ها آماده کرده که با مراجعه به این آدرس می توانید بوسیله آن به راحتی آدرس های دلخواهتان را ایجاد کنید (در اینجا نیز سایتی برای ساخت ساده این آدرس‌ها ایجاد شده است).

چطور استفاده کنیم؟

به راحتی می توانید با مراجعه به اکانت Google Analytics در بخش Acquisition -> Campaigns به این اطلاعات دسترسی داشته باشید (در جاهای دیگه هم می توانید برمبنای کمپین های موجود فیلترهایی را اعمال کنید).

ga-camoaigns

شبکه های اجتماعی

برای فعالیت در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر هم می توانید لینک های مخصوص به آن ها را تولید کنید. اما با استفاده از یک سرویس واسط و خوب نظیر Buffer می توانید این کار را به آن بسپرید.

در همین رابطه بخوانید:

How To Use UTM Parameters In Google Analytics 5

Campaigns and traffic sources

6 دیدگاه

  1. ممنون خیلی خوب بود فقط دوستان دقت کنند باید ۲۴ ساعت بگذرد تا اطلاعات نشان داده بشه . همچنین گوگل آنالیز خیلی قدرتمند هست و حتما استفاده کنید.

دیدگاه ها بسته شده است.