در بسیاری از سایتها و تبلیغات عبارت آشنای ” مشاوره رایگان ” را مشاهده کردیم. اما این موضوع تا چه حد درست است؟ آیا واقعا کار مشاوره صورت میگیرد و یا تنها نوعی تبلیغات در مورد خدمات و محصولات است؟
در دنیای وب تکنولوژیها، روشها و متدهای بسیار زیادی وجود دارد و هرکدام نیز دارای نقاط ضعف و قدرت هستند.
بطور مثال یک سوال همیشگی: بالاخره .Net یا PHP ؟
در نوشته قبلی با عنوان ” آماده سازی پروپوزال ” به سه سوالی که باید از خود قبل از شروع آماده سازی پروپوزال بپرسید، اشاره کردیم:
- مشکل چیست؟
- چگونه میتوانیم مشکل را حل کنیم؟
- طرح کلی راهکار و محدوده آن به چه صورت میباشد؟
بگذارید با یک مثالی واقعی بیشتر وارد جزئیات شویم:
مشکل مشتری: عدم نظم در گزارشهای کار، فروش و هماهنگیها در بین کارمندان.
چیزی که چند شرکت به اونها معرفی کرده بودند سیستم اتوماسیون داخلی بود که خب هزینهای بسیار بالا داشت. اما پس از بررسی متوجه این شدیم که نیاز مشتری با یک سیستم فوق العاده ساده قابل حل است.
چند سال پیش ما با نصب یک وردپرس که شامل چند پست برای بخشهای گزارش فروش، کار و … میشد، ایجاد و مسئولان بخش گزارشات خود را به شکل کامنت زیر آنها ارائه میدادند.
سادگی این سیستم باعث شد تا مسئولان بخشها بسیار راحت با آن کنار آمده و مدیر مربوطه نیز به راحتی و سرعت به تمامی اطلاعات مورد نیازش دسترسی داشته باشد.
در آخر ما با یک سیستم فوق العاده ساده، یک مشتری بسیار راضی داشتیم.
نکته بسیار مهم:
ابتدا مشکل را از مشتری خود بپرسید و سعی کنید با سوال هایی نظیر اینکه ” با کجاهای سیستم کنونی مشکل دارید؟ ” و ” به نظرتان روش انجام مناسب به چه شکل میتواند باشد؟ ” سعی کنید بیشتر وارد جزئیات شوید و در آخر مشکل اصلی مشتری را پیدا کنید، چراکه بسیاری از زمانها ممکن است مشکل از جای دیگری باشد.
مورد دیگر در مورد تکنولوژیهای مورد استفاده تان است. مطمئنا کسی بهتر از شما نقاط ضعف و قدرت سیستم و تکنولوژیهای مورد استفاده در آنرا نمیشناسد. پس با مشتری خود صادق باشید و مطمئن شوید راهکار ارائه شده توسط شما حتما جز بهترین راهکارهای موجود میباشد ( با توجه به کیفیت، هزینه و دیگر فاکتورها ).
در یک نمونه مشابه مشتری بود که ما در آخر به او پیشنهاد کردیم دنبال شرکتی با همچین مشخصاتی بگردد. تا سالها افراد و شرکتهایی به توصیه این فرد به ما مراجعه میکردند.
” صداقت یک سرمایه گذاری بسیار ارزشمند است “