پروپوزال چیست؟
پروپوزال در کار تجاری به پیشنهادی گفته میشود که فروشنده به خریدار در رابطه با محصول و یا خدمات قابل ارائه و مورد نیاز به مشتری ارسال میکند. پروپوزال انواع مختلفی دارد که میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر این صفحه را مطالعه کنید.
قبل از شروع پروژه به طور معمول شما یک پروپوزال باید آماده کنید.
موارد گوناگونی میتواند در پروپوزال قرار گیرد، نظیر:
- معرفی شرکت و تیم
- روند انجام پروژه
- معرفی سیستم و امکانات آن
- بررسی پروژه مربوط به مشتری
- فاز بندی کار
- هزینه و زمان بندی
- و …
جدای از اینکه شما تصمیم میگیرید چه بخشهایی در پروپوزالتان قرار گیرد، پاسخگویی به سه سوال زیر میتواند کمک بسیاری به شما برای ارائه هرچه بهتر پروپوزال داشته باشد:
- مشکل چیست؟
- چگونه میتوانیم مشکل را حل کنیم؟
- طرح کلی راهکار و محدوده آن به چه صورت میباشد؟
مشکلی که اغلب در بازار ایران مشاهده میشود آماده سازی یکسری پروپوزال عمومی و ارسال آن برای تمامی پروژهها و مشتریها با اندک کمی تغییر میباشد، که همین امر باعث مشکلات متعددی شده است.
بخشهایی از پروپوزال میتواند در اکثر پروژه ها به صورت مشترک استفاده شود اما مهمترین و ارزشمندترین بخش آن یعنی بررسی و پیشنهاد برای همان پروژه، چیزی است که برای هر پروژه متفاوت میباشد.
جهت مشاهده اطلاعات بیشتر در زمینه میزان اهمیت وجود این قسمت میتوانید این مطلب را بخوانید.
” یک پروژه موفق پروژه ای است که نیازهای مشتری را برطرف کند “
در چند نوشته آینده، به بررسی کارها و نکاتی که قبل از قرارداد انجام میشود، میپردازم تا در آخر با اصول آماده سازی یک پروپوزال مناسب آشنا شویم.