چرا می‌نویسم

کار من با نوشتم شروع شد. اول با فعالیت در انجمن‌های اینترنتی مثل پی‌سی‌ورلد و تقریبا همون اوایل وبلاگ‌نویسی در عصرونه خدا بیامرز. این علاقه به نوشتن همواره در طول تمامی این سال‌ها برای من وجود داشت و داره. حالا هم تصمیم دارم بیشتر بنویسم در همین وبلاگ شخصی، از تجربیاتم بیشتر (چیزی که تقریبا تا قبل از این هم بوده).

یکی از دلایل و انگیزه‌هایی که برای نوشتن دارم، تاثیرش روی خودم هست. می‌گن اگر می‌خوای یه چیزی رو خوب یاد بگیری، سعی کن به یه نفر یاد بدیش. نوشتن برای من همچین حالتی رو داره. وقتی می‌خوام بنویسم، بیشتر بهش فکر می‌کنم، بیشتر در موردش می‌خونم، بیشتر درونش عمیق می‌شم و البته بارها شده برگردم و ازشون استفاده کنم (مثل مطلب شناسایی بهترین‌ها در مصاحبه شغلی). راستش همین دلیل باعث شد که حالا که تصمیم دارم بعد از یه وقفه دوباره و طولانی مدت، دوباره بنویسم، اولین مطلبم رو با این عنوان انتخاب کنم تا با نوشتن و خوندنش برای خودم دلیلی باشه برای استمرار نوشتن (اگر خدا بخواد!).

اما خب همیشه دلیل‌های دیگه‌ای هم وجود داشته که سعی می‌کنم در ادامه مواردی که الان به ذهنم می‌رسه رو بهش اشاره کنم، شاید دلیلی پیدا بشه برای بیشتر نوشتن شمایی که الان داری این نوشته رو می‌خونی:

عدم تکرار و تکرار برای بقیه

جنس یه دسته از مطالبی که می‌نویسم، مطالبی هست که نیاز دارم به آدم‌های مختلف توضیح بدم. یه اصلی هست که می‌گه اگر یه حرفی رو قراره دو بار بزنی، پس بنویسش. من عمده کارم مدیریت پروژه، افراد و تیم‌ها هست و برای همین با آدم‌های نسبتا زیاد و مختلفی باید حرف بزنم. پس اگر شما هم مثل من هستین، بعد از نوشتن کافیه یه لینک بدین به فرد مورد نظر. خیلی قشنگ و راحت.

افزایش ارتباطات

به جرات می‌تونم بگم، بیشتر اتفاقات تاثیر گذار زندگیم مانند وارد شدن به یکسری مباحث که فرآیند شغلی رو ساخت، پیدا کردن بهترین دوستان و… همشون از این نوشتن اومده. اصولا هرچیزی که باعث بشه شما بیشتر در چشم دیگران بیایید، روی کاغذ برای شما فرصت‌های بیشتری ایجاد می‌کنه و در نتیجه می‌تونید به موفقیت بیشتر برسید. پس هیچوقت فعالیت‌هایی از این دست مانند نوشتن رو دست کم نگیرید.

علاقه در کمک به دیگران

این به نوعی برمی‌گرده به شخصیت خود من که خیلی علاقه دارم به آدم‌های دیگه کمک کنم و اون‌ها رو رشد بدم و خب این حالم رو خوب می‌کنه. این خوب کردن حال به نظرم عمده دلیل فعالیت‌هایی هست که انجام می‌دیم. اول از همه خودتون رو بشناسید (کلی دوره و تست و روش و… هست که کمک می‌کنه) و بعد ببینین کدوم قسمت از درونتون هست که می‌تونه با انجام چنین فعالیت‌هایی حالش بهتر بشه. اینطوری یه رابطه برد برد برای خودتون ساختید و ازش لذت می‌برید.

تاثیر در اطرافیان

هر چقدر در ذهن ما یه نفر رده بالاتری داشته باشه، احتمالا تاثیر بیشتری ازش می‌گیریم. بسته به نوع مطالبی که شما می‌نویسین و مدلی که خودتون رو نمایش می‌دین، این سطح می‌تونه در اطرافیانتون شکل بگیره و خب هرچقدر بالاتر باشه، بخصوص اگر تو جایگاه‌های مدیریت یا رهبری باشین، ابزاری بسیار قدرتمند و مفید هست چراکه آدم‌ها راحتتر شما و حرفاتون رو می‌پذیرند.

خب، این‌ها به نظرم مهمترین دلایلی بود که از نظر خودم باعث شده تا همواره نوشتن برام جذاب باشه و براش وقت بگذارم.