از درون یک تیم خوب، یک محصول خوب و موفق ایجاد میشود. متاسفانه جذب نیروی خوب (چیزی که بهش میگوییم سطح اول یا همان A-Player) بسیار سخت است، چراکه حدود سه درصد از افراد در این بازه قرار میگیرند.
در این نوشته قصد نوشتن در مورد نحوه یافتن یا جذب و نگه داری این افراد را نداریم، بلکه موضوع در مورد شناسایی این افراد در مصاحبه شغلی هست. در ادامه سوالاتی را میخوانید که به شما کمک میکند تا افراد سطح یک را شناسایی کنید.
از اطرافیان بپرسید
بازار ایران بازار کوچکی هست. کافیه ارتباطات خوبی با دیگر افراد معتبر در این حوزه داشته باشید تا بتوانید در ابتدای کار یک پرس و جو در مورد فرد مورد نظر داشته باشید. اگر یک نفر توصیه کننده پیدا کردید که خیلی خوبه، اگه دو نفر که عالیه… سه نفر؟ داریم اصلا؟
آیا در نقش قبلی مسئولیت مهمی را بر عهده داشته است؟ چطور آنرا انجام داده است؟
بهترینها در طول زمان به دنبال مسئولیت بیشتر هستند. فرآیند پیشرفتشون در نقشهای قبلی به چه شکل بوده؟ آیا ایده و پروژهای را که برای خودشان بوده باشد را انجام دادهاند؟
عنوان شغلی درخواستی عینا مانند شرکت قبلی است ویا قسمتی از آن (یا کل آن) متفاوت است؟
این افراد چالش یادگیری چیزهای جدید در موقعیتهای جدید را دوست دارند. در صورت مناسب بودن شرکتها، معمولا این افراد بیش از آنکه شرکت را تغییر بدهند، نقشهای جدیدی را به عهده میگیرند.
چه اطلاعاتی در مورد شرکت شما دارند؟ در مورد افراد و پروژههای آنجا چه چیزهایی را پیدا کردهاند؟ چه تغییری را میخواهند ایجاد کنند؟
بهترینها قبل از جلسه مصاحبه در ارتباط با شرکت و کارهای اون تحقیق میکنند. سعی میکنند بفهمند در چه قسمتهایی خوب هستید و در چه قسمتهایی خوب نیستید.
اعتماد به نفس داشتن در عین مغرور نبودن
افرادی که از کلمه من استفاده زیادی میکنند، قابل اعتماد نیستند. شما قراره صحبتهایی در مورد داشتن تیم و مدیران خوب بشنوید.
تعهد به یادگیری مداوم و تلاش برای بالاتر بردن سطح اطرافیان
بهترینها یادگیری را دوست دارند. از آنها در مورد چیزهایی که در نقش قبلی یادگرفتند، بپرسید. از پلن آنها برای یادگیری در طی ۶-۱۲ ماه آینده بپرسید. علاوه بر این آنها سعی دارند سطح و دانش اطرافیانشان را نیز بالاتر ببرند.
چه سوالهایی از شما میپرسند؟
مصاحبه یک گفتگو دو طرفه است. قرار نیست شما فقط سوال بپرسید. برای بهترینها، تیمی که قرار هست با آنها کار کنند، مدیران و پروژههای مربوطه، مهم است. به نوعی همانطور که شما آنها را برای انتخاب ارزیابی میکنید، آنها نیز همین کار را با شما انجام میدهند.
اگر شما نیز در این راستا تجربه به خصوصی دارید، مطرح کنید.
برای نوشتن این مطلب از تکنیک و نوشته آقای Mitchell Harper استفاده شده (همراه با تغییرات).