مدیر محصول در اپفورال

who-are-product-manager-770x2951-e1407496051738

یک هفته پیش وقتی اشکان روشنایی از من خواست مسئولیت مدیر محصول پروژه اپفورال رو به عهده بگیرم، بعد از کمی جستجو در بین منابع فارسی متوجه کمبود شدید محتوای مرتبط با این موضوع شدم و همین تصمیم شد که یک برهه زمانی 2 ماهه رو تا جایی که امکانش هست تجربیات شخصی و کارهایی که انجام شده رو در وبلاگ مستند کنم.

الان که این مطلب رو می نویسم، 4 روزه که مدیر محصول اپفورال هستم و برای شروع مطلب اول خیلی خوبه که ابتدا یک تعریف ساده داشته باشیم:

مدیر محصول کی هست و چه کاری انجام می ده؟

یکی از دلایلی که سمت مدیر محصول در ایران به خصوص و البته در دنیا مستندات زیاد و مشخصی ندارد، برداشت متفاوت شرکت های مختلف از این سمت هست. اما تعریف عمومی و نزدیکتری وجود دارد که در تصویر زیر مشخص شده:

what_is_a_product_manager

همانطور که در تصویر می بینید یک مدیر محصول باید در سه شاخه تجربه کاربری، کسب و کار و مسائل فنی دارای تسلط نسبی باشد چراکه در حقیقت مدیر محصول در بین تیم های مختلف یک محصول قرار گرفته و وظیفه هماهنگی و پیشبرد بین توسعه محصول و بازار (مشتری) را به عهده می گیرد و این باعث می شود تا مسئولیت مهمی به نام موفقیت محصول به عهده این فرد یا افراد باشد.

در ادامه به سه بخش مهم را به صورت خلاصه بررسی می کنیم:

کسب و کار:

مهمترین فاکتور بین بقیه، کسب و کار است. تمرکز بر روی بیشترین ارزش های یک محصول، مدیریت اهداف، شناخت بازار، حرکت و هدایت محصول مناسب در بازار مناسب در زمان مناسب.

برای این کار شناخت مناسب از کاربران هدف، پیدا کردن نیاز آن ها و حل مشکلاتشان جز مهمترین مسائل در نظر گرفته می شود.

مسائل فنی:

این مورد به معنی نشستن و کدنویسی توسط مدیر محصول نیست. شناخت از ابزارها، فرآیندها، تکنولوژی های استفاده شده به منظور بهینه کردن فرآیندها در راستای آماده سازی ویژگی هایی مورد نیاز بازار و مشتری. این مسئله به قدری مهم هست که مدیر محصول بیش از هر فرد دیگری در کسب و کار باید به صورت روزانه با تیم توسعه در ارتباط و در جریان کارهای در حال انجام و انجام شده، باشد.

تجربه کاربری:

این روزها تجربه کاربری یک فاکتور مهم و تاثیر گذار در زمینه موفقیت و یا شکست یک محصول، ارزیابی می شود. باز این مسئولیت دلیل نمی شود که مدیر محصول وارد جزئیات پیکسل پرفکت خروجی و یا انجام تست های تجربه کاربری شود اما نیاز هست تا آستین ها را بالا زد و محصول را تست کرد، با کاربران صحبت و از آن ها بازخورد گرفت.

شناخت چشم انداز محصول، تحقیق های زیاد بر روی بازار هدف، مشتری و یافتن مشکلاتی که قرار هست محصول آن ها را حل کند با دریافت حجم زیادی اطلاعات شامل بازخورد مشتری ها، اطلاعات کمی جمع آوری شده بوسیله ابزارهای Analytics، گزارش تحقیقات، روند بازار، آمار و ارقام موجود، به منظور شناخت تمام چیزهایی که مربوط به بازار و مشتری هدف می شود و در ادامه مخلوط کردن آن ها به منظور ایجاد مسیر و حرکت در آن از مسئولیت های این سمت است.

برای آشنایی بیشتر می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید:

Wikipedia: Product manager

Product Managers: Who are these ‘mini-CEOs’ and what do they do

A Product Manager’s Job

What, exactly, is a Product Manager

Why Companies Need Full-Time Product Managers (And What They Do All Day)

مدیر محصول کیست و ۵ مشخصه که باید در استخدام یک مدیر محصول در نظر بگیرید کدام است

5 دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *