یکی از موارد با اهمیت اما کمتر دیده شده در آمار و ارقام، بررسی کلمات جستجو شده توسط بازدیدکنندگان در سایت هست. بررسی این داده میتواند در ۲ مورد زیر بسیار مفید باشد:
- کاربران دنبال چه چیزی هستند. بسته به اینکه سایت شما از چه نوع باشد، دانستن این موضوع میتواند بسیار با اهمیت باشد. کاربرانی که وقت میگذارند و جستجو میکنند را میتوان در دسته کاربرانی بر شمرد که واقعا نیاز به یافتن گزینه مورد نظرشان دارند. این موضوع به ویژه در فروشگاههای اینترنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
- ساختار و منوی اصلی وب سایت. جستجو زمانی شکل میگیرد که دنبال چیزی باشیم که در دید اول آنرا یافت نکردهایم. در بسیاری از موارد بررسی این اطلاعات میتواند منجر به بهبود ساختار صفحات به ویژه منوی اصلی سایت شود.
چطور این آمار را داشته باشیم
بعضی CMSها مثل دروپال این امکان را درون خود دارند و برای برخی دیگر نظیر وردپرس با یک جستجوی ساده میتوانید پلاگینهایی در این زمینه را یافت کنید. اما بهترین روش برای بررسی این اطلاعات استفاده از Google Analytics هست.
در این سرویس بخشی به عنوان Site Search وجود دارد که به صورت پیشفرض غیرفعال است و شما میتوانید با مراجعه به قسمت Administration › Reporting View Settings در بخش Site Search Settings آنرا فعال کنید.
برای فعال شدن این قسمت لازم هست Query parameter جستجوی سایت خود را به گوگل بدهید. بطور مثال برای وردپرس کافیست همانند تصویر عبارت s را وارد نمایید.
به همین راحتی از این پس عبارات جستجو شده توسط بازدیدکنندگانتان را به همراه یکسری اطلاعات مفید دیگه خواهید داشت.
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، اطلاعاتی نظیر میزان کاربرانی که در سایت جستجو کردهاند (تعداد و نسبت به کل بازدیدکنندگان)، تعداد کلمات جستجو شده، زمان باقی ماندن در سایت بعد از جستجو، تعداد صفحات دیده شده بعد از جستجو در سایت و البته میزان خروج کاربران از سایت بعد از جستجو (بدون رفتن به دیگر صفحات) را خواهید داشت.
علاوه بر این در دیگر صفحات مرتبط با Site Search میتوانید کلمات جستجو شده، مقایسه کاربران با کاربرانی که جستجو داشتهاند و صفحاتی که در آنها جستجو انجام شده است را مشاهده کنید.
در رابطه با معیارهایی که محاسبه میشوند و توضیحات آنها میتوانید این صفحه را مطالعه کنید.
همچنین در اینجا نیز گوگل به شما پیشنهاد داده با استفاده از این اطلاعات ۵ سوال را از خود بپرسید تا بتوانید استفادههای مفیدی از این اطلاعات داشته باشید.