نوع دید در نوشته تاثیر زیادی در محتوای اون داره. آقای ست گودین در وبلاگش مطلبی با عنوان Simple questions for writers داره و من سعی کردم با کمی تغییر اون رو بازنویسی کنم. امیدوارم که مفید باشه.
در زیر سوالاتی هست که پاسخ به اون ها می تونه دید روشن تری از کار، مخاطب نوشته ها و نحوه تاثیرگذاری به شما می ده.
1- برای چی هست؟
آیا هدف از نوشتن برایتان مشخص هست؟ قرار هست چه تغییری ایجاد کنید؟ برای رسیدن به این هدف چه اقداماتی باید انجام شود؟
2- شما کی هستید؟
همه ما روحیات خاصی و نقاط قوتی داریم. یک نوشته خوب از دل نویسنده و روحیاتش بیرون میاد و این تاثیر توسط خواننده دریافت می شه. پس سعی کنیم خودمان را بهتر بشناسیم و ببینیم در محتوایی که قرار هست آماده کنیم از کدامیک از این نقاط قوتمان می توانیم در بهبودش استفاده کنیم.
3- برای چه کسی؟
عملا غیرممکن هست مطالب تاثیر گذار برای کسی که نمی شناسید بنویسید. مخاطبتان را بشناسید، آن ها به چه چیزهایی علاقه مند هستند؟ آیا آن ها حس اطمینان به نوشته را دارند؟
4- آیا خواننده مطلب شما را به اشتراک می گذارد؟
بعد از اینکه یک شخص نوشته را خواند آیا آنرا به اشتراک گذاشته؟ چه توصیفی از نوشته داشته؟ همواره به شکل دقیق بازخورد محتواها را بررسی کنید تا بتوانید مطالبتان را از دید خواننده مشاهده کنید.
یک مثال:
(معرفی یک برنامه و سرویس بطور مثال Evernote) تقریبا هر برنامه خوبی سوالات مشابهی را هنگام ایجاد پرسیده و سعی در ایجاد یک تغییر یا حس خوب در مخاطبش داشته. با برنامه کار کنید، وبلاگ و مطالب سازندگان آن را بخوانید. سعی کنید به جواب این سوالات برسید و ببینید آیا این برنامه برای شما به عنوان یک کاربر چه چیزهایی داشته. حالا این موارد را به مخاطب ارائه دهید. در حقیقت شما برنامه ای معرفی می کنید تا کاربران از آن لذت ببرند و با آن کار کنند. تجربه خودتان را بنویسید و سعی کنید برای کاربر توضیح دهید این برنامه چی برایش دارد و نه یک لیست از امکانات و قابلیت های برنامه.
این دید را در تمامی محتوایی که به کاربر منتقل می کنید در نظر داشته باشید. محتوا صرفا متن نیست، محتوا می تونه تصویر و حتی حس پشت یک طراحی نیز باشد.
نوشتن می تواند تغییر ایجاد کند. طوری بنویسیم که تغییر ایجاد شود.
(این نوشته چندی پیش برای تیم تولید محتوای اپفورال نوشته و ارسال شده. به نظرم ارزش بازنشر در وبلاگ رو داشت)