کارآفرینی عامل نابودی استارتاپ

معمولا گفته می شه کسانی که روحیه کارآفرینی دارند می توانند استارتاپ موفقی را ایجاد کنند. قرار نیست در این نوشته این گفته رد بشه بلکه می خواهیم بررسی کنیم چرا اگر این روحیه در فرآیند استارتاپ کنترل نشه، می تونه باعث نابودی استارتاپ بشه. در حقیقت این جز اشتباهاتی بوده که خود من در طی سالیان گذشته انجام دادم و بعدا متوجه آن شدم.

در شروع استارتاپ شما انگیزه و انرژی دارید و می دونید ایده ای که قراره روی آن کار کنید می تواند بسیار پول ساز و موفق باشد. در این بین با دوستان و اطرافیان و افراد مرتبط صحبت های زیادی می کنید و در همین فرآیند تیم خود را تشکیل می دهید.

پیدا کردن نیروی خوب به خصوص در ایران بسیار مشکل هست و در همین بین خودم خیلی مشاهده کردم بسیاری از تیم ها افراد با انگیزه و کم تجربه را وارد تیم می کنند با این هدف که کارها سریعتر پیش رفته و در حین کار نیز به فرد مورد نظر آموزش های لازم را بدهند.

این کار باعث می شود تیم شما باحالتر به نظر بیاید، خودتان لذت بیشتری ببرید (روحیه کارآفرینی) و با هزینه ای کم روی یک نیروی کار با پتانسیل سرمایه گذاری کرده تا در آینده از آن در تیم استفاده کنید.

ظاهر کار خیلی خوبه اما همین نیروهای معمولی و نزدیک به خوب سرعت کار شما را گرفته و در دراز مدت باعث بروز مشکلات مختلفی می شود.

این فرآیند مدل های مختلف دارد مثلا فعلا با این نفر کار کنیم تا نیروی کار مورد نظرمان را پیدا کنیم، زمانی از من نمی بره فوقش چند تا سوال رو می خوام جواب بدم، فعلا هزینه استخدام یک نفر حرفه ای رو ندارم، یک نیروی معمولی هم کار من رو راه می ندازه، من که هزینه ای پرداخت نمی کنم پس خوبه، قرار نیست همه کاری رو خودم انجام بدم و …

1201_larry_y_brin_google_getty_2004

من افراد رو به چند دسته تقسیم می کنم:

سطح 1: کاری که از آنها می خواهید به بهترین شکل انجام می دهند. شما نیاز به پیگیری و بررسی کارها ندارید، چون می دونید آنها بهترین هستند و می توانید قسمتی از کار را به آن ها سپرده و خود و بقیه تیمتان روی بخش های دیگر تمرکز کنید.

سطح 2: یکسری کارها رو خیلی خوب انجام داده اما کاملا خود کفا نیستند. در نتیجه باید بخشی از زمان را برای بررسی و راهنمایی آن ها قرار دهید.

سطح 3: این ها کار رو بلد هستند اما متوسط. در هیچ زمینه ای حرفه ای و بهترین نیستند.

سطح 4: کارایی پایین و نیاز به مدیریت شدن در جزئیات تمامی کارهاشون دارند.

سطح 5: نیروهای دارای پتانسیل و کارآموز. در حقیقت این ها قرار هست کار را یاد بگیرند و پیش بروند.

خب! برای استارتاپ با کدوم سطح کار کنیم؟

پیشنهاد من، سطح 1. بله، کار با سطحی غیر از 1 می تواند مشکلات زیادی برایتان داشته باشد.

برای شروع استارتاپ و پیشبرد آن تنها با بهترین ها کار کنید

سوال: تا چه زمانی این رویه را حفظ کنیم؟

از نظر من همیشه. اما حداقل تا زمانی که کمتر از 8 نفر هستید، جز سطح اول وارد تیم نکنید.