خیلی از ماها با Trello آشنایی داریم و از آن استفاده می کنیم. سرویسی که در سالیان اخیر به علت سادگی و سرعت بالاش از محبوبیت زیادی برخوردار شده.
با ترلو می توان به کارها نظم و برنامه داد و همین امر باعث شده تا استفاده های مختلفی از آن بشود، مانند مدیریت پروژه، برنامه ریزی شخصی، برنامه ریزی عروسی، مدیریت محتوا و … (جهت ایده برداری از کارهایی که می توان با ترلو کرد می توانید این صفحه را مشاهده کنید).
ترلو یک بستر خام را در اختیار کاربران قرار می دهد، به همین منظور روش های مختلفی برای مدیریت کارهای مختلف ایجاد شده و من تصمیم دارم در این نوشته از تجربیاتم در مورد استفاده از ترلو برای پروژه های متوسط، بنویسم.
تعریف پروژه متوسط در این نوشته: پروژه ای که تیمی بین 6 تا 15 نفر نیروی فنی در مدت زمان 6 ماه و بیشتر بر روی آن در حال کار باشند.
یکی از بزرگترین ایراداتی که به ترلو گرفته می شود، زیاد شدن بوردهای آن هست، به طوری که معمولا بعد از مدت زمانی مشاهده می کنید برای انجام یک پروژه بیش از یک بورد دارید و نیازمند این هستید که در بازه های زمانی کوتاه آن ها را بررسی و مدیریت کنید.
تا به امروز تیم ترلو هنوز به راه حلی برای حل این مشکل نرسیده چراکه سادگی محصول از اولویت بسیار بالایی برخوردار است. همین دلیل نیز خود باعث شده به مرور روش های متنوعی برای مدیریت بوردهای ترلو معرفی شود (مثل همین نوشته).
اما یک روش خوب چه روشی هست؟
از نظر من روشی که نیاز شما را با کمترین بورد حل کنه می تواند مدل مناسبتری برای شما باشید. ساده ترین کار در ایجاد و مدیریت کارها در ترلو ایجاد بوردهای مختلف برای بخش های مختلف هست اما در آینده همین بوردهای متعدد مشکلات بسیار متعددتری برایتان ایجاد می کنند، مطمئن باشید.
ما برای توسعه محصول 2 بورد در ترلو داریم:
بورد اول: برنامه ریزی بلند مدت / ایده ها / لیست کارها برای انجام در آینده (بیش از 2 هفته)
همانطور که گفته شد برنامه ریزی ها و کارهای بلند مدت در این بورد مدیریت می شود، همین مورد باعث می شود نیازی به بررسی مداوم این بورد توسط اعضای تیم نباشد (نقطه مثبت)
بورد دوم: کارهای در دست اجرا و انجام شده (تصویر بالا)
مسئول مربوطه در هر 2 هفته کارهایی را که در این بورد انجام و تست شده است را بایگانی می کند. این بورد دارای یک چرخه 2 هفته ای است (این زمان براساس نوع برنامه ریزی شما می تواند متفاوت باشد) و در ابتدای هر سیکل بعدی کارهایی از بورد اول به این بورد اضافه می شود تا در مرحله اجرا قرار گیرند.
در حقیقت تیم مربوطه تنها کافیست همین یک بورد را به شکل روزانه و مداوم در نظر داشته باشند.
سوال: ما در مجموعه تیم های مختلفی داریم، بطور مثال تیم تولید محتوا، پشتیبانی مشتری، بازاریابی و … . اینها وضعیتش چطوره؟
برای هر کدام از این تیم ها می توانید یک بورد داشته باشید. پیشنهاد می کنم برای آن ها بیش از یک بورد ایجاد نکنید، مگر آنکه اعضا و تیم آن ها در سطح یک پروژه متوسط باشد (تعریف در بالا). مسلما کار این تیم ها نمی تواند در 2 بوردی که در بالا معرفی شد، گنجانده شود.
سوال: آیا این بهترین روش است؟
مسلما خیر. این روشی هست که برای ما تا امروز بهترین جواب را داده. مسلما باید همواره روی کلیات و جزئیات فرآیند کار کنید و آن را بهبود بدید.
سوال: پروژه های کوچک تکلیفشون چیه؟
مسلما هر پروژه و هر تیم می تواند راه خودشان را داشته باشند اما پیشنهاد می دهم برای پروژه های کوچک اگر امکانش را دارید، بیش از یک بورد نداشته باشید.
سوال: من سوال دارم، کجا بپرسم؟
همین پایین در بخش نظرات.