دو هفته پیش برای اولین بار از زیرگذر تازه تاسیس شده چهارراه ولیعصر استفاده کردم (اگر اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه که در نوع خودش در ایران اولین هست، می خواهید، به اینجا و اینجا مراجعه کنید).
اولین چیزی که توجه منو به خودش جلب کرد سردرگمی صدها نفر برای یافتن راه مورد نظرشون بود. با توجه به وجود 6خروجی و 6 ورودی آن هم در روزهای نخستین عادی چلوه می داد ولی پس از کمی قدم زدن متوجه اشکالات اساسی در راهنماهای موجود برای پیدا کردن مسیر می شوید.
شهرداری تهران به منظور حل این مشکل با نصب تابلوها، کاغذها و قراردادن چندین راهنما و داد زن(!) سعی در رفع آن داشت. پیش خودم گفتم اینجاست که اهمیت کاربردپذیری کاملا واضع و مشخص می شه. اما راه حل هایی که به ذهن من برای بهبود این وضعیت رسید:
دوباره کاری ای که باعث مشکلات بیشتر شده
یکی از نکات خوب این زیرگذر دسترسی مستقیم مسافرین مترو به اون هست، جایی که مسافرین بعد از پیاده شدن و طی مسیر در نهایت به این زیرگذر می رسند. تا قبل از این مترو چهارراه ولیعصر تنها دارای یک خروجی در پارک دانشجو بود اما طراحان این پروژه در فاصله ای حدود 4-5 متری خروجی مترو یک خروجی برای این پارک ایجاد کرده اند! و بعد که متوجه شدند دقیقا یک خروجی مثل همونی که ساختند در کنارش هست به این نتیجه رسیدند که خروجی مترو اضافیه و بستنش…
حالا این خروجی جدید که خود دارای یک مسیر اختصاصی از دیگر خروجی های موجود هست باعث بوجود اومدن اشتباهات زیادی شده. حداقلش این بود که اکثر مسافرین می دونستند که خروجی مترو به پارک دانشجو می ره…
تابلوهای راهنما – حرکت به سمت کاربردی تر شدن
به علت خروجی های زیاد تابلوهای زیادی هم نصب شده. جدای از اینکه می تونه با نظم و ساختار بهتری در طول مسیر و کنار خروجی ها قرار بگیره، به نظرم با قرار دادن مقصدهایی که می توان از طریق آن خروجی به آن ها رسید، آنرا کاربردی تر کرد. بطور مثال مقصد بسیاری می تونه بازار کامپیوتر رضا باشه که می توان علاوه بر عنوان ولیعصر شمال خروجی سمت راست، این عبارت رو هم در تابلو قرار داد. این موارد می تواند از جمع بندی سوالات رهگذران از راهنماهای قرار داده شده باشه.
استفاده از رنگ ها
زیرگذر توسط همه استفاده می شه، پیرو و جوان، با سواد و بی سواد، آشنا و غیرآشنا و… . رنگ ها می توانند نقطه مشترکی بین تمامی افراد باشد، چیزی که ساده بیان، درک و یافت می شود. پیش خودم گفتم چقدر ساده تر بود اگر مامور راهنما در پاسخ به رهگذر به جای عبارت ” برو جلوتر، خروجی سوم، بالاش نوشته ولیعصر جنوب…” از عبارت ” از خروجی سبز رنگ استفاده کنید ” استفاده می کرد.
چرخ را دوباره اختراع نکنیم
درست است که پروژه مذکور اولین در نوع خودش در کشور است اما مطمئنا در دنیا نمونه اول نیست. پس بهتر است از مشاور متخصص ایرانی یا خارجی ویا مشاهده مستقیم نمونه مشابه در دیگر کشورها استفاده نمود. فکر نمی کنم هزینه این کارها بیشتر از یک خروجی اضافی و بزرگ برای یک پروژه 40میلیاردی باشه.
+ در همین رابطه می توانید ارائه حمید استادهاشمی با عنوان کاربردپذیری در زندگی شهری و حمل و نقل عمومی (مترو) در روز جهانی کاربردپذیری را ببینید.
+ در همین رابطه بخوانید: سردرگمی زیر شلوغترین چهارراه پایتخت