زمانی برای خداحافظی با اینترنت اکسپلورر 7 و 8

در طراحی و پیاده سازی وب سایت، مرورگر اینترنت اکسپلورر همواره یک کابوس بوده تا جایی که طراحان فکر می کنند بهشت جایی هست که شهروندانش از اینترنت اکسپلورر استفاده نمی کنند…

در این نوشته قصد دارم بررسی مختصری را در رابطه با پشتیبانی از نسخه های 7 و 8 انجام بدم ( فرض بر این است که پشتیبانی از نسخه 6 را مدتیه کنار گذاشتید! )

در ابتدا بهتری نگاهی به وضعیت مرورگرها در دنیا بندازیم:

در آماری که سایت w3schools.com ارائه می ده آمار مرورگر مایکروسافت انقدر پایین هست که شاید پیش خودتون بگید اصلا این مرورگر را در نظر نگیریم اما خب نمی شه به این آمار استناد کرد چراکه این آمار تنها متعلق به این وب سایت بوده و اکثر بازدیدکنندگان آنرا اشخاصی غیر از کاربران معمولی وب تشکیل می دهند.

آمار سایت StatCounter قابل اعتمادتر است، جایی که نسخه 8 این مرورگر در میزان استفاده جهانی در یکسال اخیر با افت محسوسی همراه بوده اما کماکان حدود 10% کاربران از این مرورگر استفاده می کنند. اما در همین آمار خبری از نسخه 7 نیست و همین نشان از میزان کاربران بسیار پایین این مرورگر دارد.

طبق برنامه مایکروسافت نسخه 11 این مرورگر به زودی ارائه می شود و نسخه 8 نیز آخرین مرورگری است که در ویندوز XP پشتیبانی می شود و این شرکت تا April 2014 از این سیستم عامل پشتیبانی خواهد کرد.

اما وضعیت در ایران به چه شکل است؟

StatCounter-browser_version-IR-monthly-201209-201309-bar

در تصویر بالا آماری که StatCounter از وضعیت ایران در یکسال گذشته ارائه داده است را مشاهده می کنید، جایی که نسخه 8 مرورگر IE حدود 18% را به خود اختصاص داده است که رقم قابل توجهی هست. اما در راستای دستیابی به آماری قابل اعتماد در هنگام نوشتن این مطلب، 10 سایت پربازدید را انتخاب کردم و به زودی از صاحبان آنان درخواست می کنم تا آمار استفاده از مرورگرها توسط کاربرانشان را ارسال کنند تا بتوانیم به یک جمع بندی مناسب برای بازار کاربران ایرانی برسیم.

جمع بندی:

اگر برای کاربران خارج از ایران قصد آماده سازی وب سایتی را دارید به راحتی می توانید نسخه 7 مرورگر اینترنت اکسپلورر را در نظر نگیرید و پیش بینی می شه در کمتر از یکسال آینده بتوانید نسخه 8 را نیز به این لیست اضافه کنید.

اما برای کاربران ایرانی بهتر است منتظر نوشته بعدی در همین رابطه باشید.