صبح یک روز پاییزی سوار خط BRT تجریش به سمت راه آهن بودم… ایستگاه نیایش، شخصی جلوی من نشسته و در حال خواندن روزنامه همشهری بود… تیتری از تیترهای صفحه اول روزنامه در رابطه با احیاء زنگ انشا و کلاس گفتگو توجه منو به خودش جلب کرد ( بخوانید: + و + ). چند وقتی بود که روی این موضوع مطالعه می کردم… به موضوع جذابی برام تبدیل شده بود… ایستگاه میرداماد… هنگام پیاده شدن تصمیم گرفتم خلاصه ای از این مطالعات رو جمع بندی و منتشر کنم…
خب، مقدمه کافیه… این سری مطلب قراره توی چند تا نوشته بعلت طولانی بودن منتشر بشه که فکر می کنم برای خیلی ها به خصوص تیم های کوچک مفید باشه، مخصوصا این روزها که همه از استارتاپ و… می گن.
هدف از این نوشته ها بهبود جلسات و گفتگوهای تیمی بین افراد و تیم هاست.
در ابتدا بیایم دو تعریف از مدافعه و مدافعه همراه با تحقیق داشته باشیم:
مدافعه: هدف از مباحثه و محاوره پیروزی در بحث و متقاعد کردن حریف
مدافعه و تحقیق: هدف شکستن حریف نیست بلکه یافتن بهترین راه و اخذ بهترین نتیجه از آن
تغییر در زمینه فرآیندی مرحله به مرحله بوده که اولین مرحله آن ” فراگیری مهارت شنیدن نظرات دیگران و تفحص در باب عقاید آنان ” است به خصوص در زمان هایی که هیچ اتفاق نظری وجود ندارد.
در زیر برای حرکت به این سمت راهنمایی هایی از کتاب ” پنجمین فرمان ” نوشته ” پیتر سنگه ” آورده شده است که می تونه شروع مناسبی باشه:
+ زمانی که شما از مواضع خود دفاع می کنید:
– دلایل خود را به وضوح بیان کنید (بگویید چطور به این عقاید رسیده اید و آنها براساس چه اطلاعاتی فراهم شده است)
– دیگران را تشویق کنید تا دیدگاه شما را تشریح وبا آن نقادانه برخورد نمایند (مثلا اگر خللی در استدلال شما وجود دارد، بیان نمایند)
– دیگران را تشویق کنید که دیدگاه هایی متفاوت را ابراز نمایند (مثلا آیا آنها اطلاعات ویا نتیجه گیری متفاوتی نسبت به نظر شما دارند؟)
– فعالانه نظرات دیگران را مورد نقد و بررسی قرار دهید (دیدگاه آنان چیست، چگونه بدست آمده است، آیا طرف مقابل با داده هایی متفاوت از آنچه شما داشته اید به این نتیجه رسیده است؟)
+ زمانی که نظرات دیگران را بررسی و تفحص می کنید، بخاطر داشته باشید:
– اگر فرضیاتی در مورد دیدگاه سایرین دارید، به وضوح آنرا بیان نمائید و تصریح کنید که این مطلب جز فرضیات شماست.
– داده هایی که فرض شما بر آنها استوار است را ابراز کنید.
– هرگز در مورد نظرهایی که نسبت به پاسخ آن علاقه خاصی ندارید، سوال نکنید (اگر بطور مثال می خواهید صرفا ادب را رعایت کنید ویا افرادی را بالا ببرید)
+ زمانی که وارد مرحله مقاومت می شوید (سایرین بیش از این امکان بررسی و تفحص عقاید خود را به شما نمی دهند) بیاد داشته باشید:
– سوال کنید چه داده ها یا منطقی می تواند دیدگاه آنان را تغییر دهد
– سوال کنید آیا هیچ راه دیگری وجود دارد که شما مشترکا بتوانید تجربه ای بعمل آورید که اطلاعات جدیدتری را فراهم آورد
+ زمانی که خودتان یا دیگران تردید دارید در مورد نظر شما صحبت شود، باید:
– ان ها را تشویق کنید (یا خودتان را) تا در مورد چیزی که ممکن است مشکل آفرین باشد، فکر کنند (یعنی اینکه بگویند چه چیزی بحث باز را در مورد موضوع مشکل کرده است؟)
– اگر احساس می کنید که تمایل متقابل برای انجام بند فوق وجود دارد، راه های عملی را برای از میان برداشتن موانع، طراحی کنید.
توجه داشته باشید که فرمول و راهنمایی بالا تنها می تونه قدمی برای شروع کار باشه و هیچگاه نباید به آن اکتفا کنید بنابراین بصورت گروهی روی موارد بالا کار کنید و خود را برای رفتن به مراحل بعد آماده کنید.
داشتن آرمان، اهداف و رسالت تیمی در رسیدن به این هدف می تواند بسیار موثر باشد چراکه افراد و اعضای تیم اعتقاد دارند هدف دیگر اعضا نیز رسیدن به آرمان های اصلی است.
در نوشته بعد در رابطه با گفتگو و تفاوت آن با مباحثه صحبت می کنیم…