گفتگوی درون تیمی

احتمالا با سرویسی به نام Slack آشنا هستید، این سرویس به شما یک بستر برای گفتگوی درون تیمی ارائه می کند تا از طریق آن با دیگر اعضای تیم و گروه در ارتباط باشید.

ممکنه سوال پیش بیاد تا وقتی ابزارهایی مثل تلگرام هست که خیلی خوب داره این کار رو انجام می ده چرا Slack؟ من در تیمی بودم که سعی داشتیم از Slack برای گفتگوهای درون تیمی استفاده کنیم اما بعد از مدتی به علت سنگین بودن و برخی مسائل دیگر، تیم به سمت تلگرام رفت و گفتگوها همونجا انجام شد (و هنوز هم می شود).

تفاوت هایی که باعث می شه سیستم های گفتگوی درون تیمی رو با دیگر سیستم های گفتگو متمایز کنه، قابلیت هایی نظیر سطوح دسترسی، اتصال با دیگر سرویس ها، نمایش کدها به شیوه درست و… است. بطور مثال شما می توانید با اتصال اکانت Github و یا bitbucket به سرویسی نظیر Slack یا Hipchat هر زمان که Commit جدیدی صورت گرفت، درون گروه مشخصی اطلاع رسانی کنید.

در حقیقت امروزه این نوع سرویس ها می تواند به نوعی مرکز فعالیت های تیم باشد. پس اگر به فکر استفاده از این سرویس ها درون تیم هستید به این قابلیت ها اهمیت زیادی دهید چراکه اگر از آن ها استفاده نکنید گزینه های بهتری همچون تلگرام، اسکایپ و … وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

flowdock

نمونه واقعی:

ما در اپفورال از سرویس Flowdock برای گفتگوهای درون تیمی استفاده می کنیم. از مزایای این سرویس می شه به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود محیط ساده
  • دسترسی های خوب و ساده
  • قابلیت Threads در گفتگوها
  • بخش Inbox برای هر گروه گفتگو
  • جدا بودن بخش اعلان ها از بخش جستجو

در اپفورال برای هر بخش یک گروه ایجاد شده و افراد مرتبط با همون بخش در گروه ها قرار دارند و می تونند با یکدیگر در ارتباط باشند.

flowdock-inbox

برای هر گروه یک بخش Inbox وجود دارد که در هر بخش وظایف اطلاع رسانی همان بخش را به عهده دارد. بطور مثال:

  • در بخش مارکتینگ آخرین اخبار مرتبط نمایش داده شده و اگر شخصی در توییتر با کلمات کلیدی خاصی هم توییت کرده باشه به تیم اطلاع داده می شه
  • در بخش iOS زمانی که یک کاربر iOS به مشکلی در کار با برنامه برخورد کند به تیم اطلاع رسانی می شه و اطلاعاتی به صورت روزانه از میزان استفاده و آمار و ارقام نمایش داده می شود
  • در بخش های مرتبط با سرور اطلاعات داون بودن سرور و دیگر پیام های خطا اطلاع رسانی می شود

راه اندازی گفتگوی درون تیمی مانند هر ابزار دیگری مقاومت عده ای از اعضای تیم را با خود خواهد داشت اما قبل از شروع استفاده از آن سعی کنید مزایای آن را بیشتر کرده و کاربردی بودن و تاثیر آن را به تیم نشان دهید.

استفاده درست از این سیستم ها می تواند تاثیر بسیار مثبتی در تیم داشته و باعث هماهنگی بیشتر بین اعضا شود.