چرا نباید فری لنس باشیم

فری لنس ( Freelance ) بودن مبحثی است که در حوزه کارهای اینترنتی در این سال ها بسیار به آن اهمیت می دهند و صحبت های زیادی پیرامون آن می باشد.

ویکی پدیا ” فری لنس ” را ” کارمزدی ” تعریف می کند ( + )، جایی که شخصی کاری را انجام و در مقابل آن دست مزد مشخصی را دریافت می کند. البته من چون مفهوم ” کارمزدی ” را معادل فری لنس بودن نمی دونم ( حداقل به این شکل جدیدی که باب شده ) بنابراین از همان کلمه فری لنس استفاده می کنم.

افراد زیادی هم در اینترنت هستند به شکل فری لنس کار می کنند و وقتی از مزایای کارشان می پرسی مواردی همچون زیر را اشاره می کنند:

  • برای خودت کار می کنی
  • رئیس و کسی نیست که محدودت بکنه
  • محدود به ساعت اداری نیستی
  • زمانم کاملا دست خودم هست
  • درآمدش بیشتره

من به عنوان کسی که بیشتر از یکسال به صورت فری لنسی کار کردم معایب بزرگی توی اون دیدم که سعی کردم در ادامه به اونها اشاره کنم و اینکه ” چرا نباید فری لنس باشیم “.

کار گروهی

یکی از مهمترین مواردی که باید یادگرفت کارگروهی و تیمی هست که این مورد در نحوه کار به شکل فری لنس بودن کمتر دیده می شود و بسیار محدودتر است. کار گروهی می تواند به شما ارتباطات بیشتر، تجربه جمع، روحیه انجام کار تیمی و … بدهد که در ادامه به چند نکته از مهمترین ها اشاره می کنم.

ارتباطات

در یک گروه شما می توانید ارتباطات بسیار بهتری ایجاد کنید تا کار به شکل فری لنسی. از دید تکنیکال هرچقدر دایره شناخت شما در دیگران و افراد بیشتر باشه شانس موفقیت شما نیز بیشتر خواهد بود. ارتباط با دیگران می تواند درهای بسیار به روی شما باز کند که تا پیش از آن در فکر آنها نیز نبودید.

تجربه

تجربه یکی از مهمترین عامل های پیشرفت در کار می باشد. من بزرگترین مشکل کار فری لنسی را در تجربه پایین آن نسبت به تجربه یک تیم می بینم. تا می توانید تجربه در زمینه کاری خود کسب کنید، چراکه تجربه برابر است با انجام کار در زمان کمتر و کیفیت بالاتر.

کسب تجربه معمولا نسبت به یادگیری آن هزینه بسیار بالاتری دارد. شما در کار تیمی و گروهی می توانید تجربه های جدیدی را از نزدیک لمس کنید.

در چارچوب

بله، دقیقا موردی که شاید طرفداران کار فری لنسی از اون به عنوان مهمترین عامل یاد می کنند. در چاچوب به شما نظم می آموزد چیزی که در فری لنس کارها کمتر دیده می شود و معمولا زمان تحویل پروژه را باید ضبدر 3 کنید!

شناخت بازار

کار کردن نیازمند شناخت بازار است. معمولا شمایی که کار فنی انجام می دید از شناخت بازار درک مناسبی ندارید و کسب کردنش هم برای شما آسان نخواهد بود به خصوص زمانی که می بینید بازار ایران کاملا متفاوت از بازار در دیگر جاهای دنیا می باشد. در یک گروه حتما افرادی هستند که در شناخت بازار تجربه و استعداد بهتری دارند.

سوال: پس چرا انقدر روی فری لنس بودن تبلیغ می شود و افراد زیادی به این شکل کار می کنند؟

هر کاری وقتی با اصول خودش انجام بشه مطمئنا نتیجه مناسبی خواهد داشت. متاسفانه در ایران فقط به تعریف کلی فری لنس یعنی ” برای خودت کار کن ” توجه می شه و به اصول کار فری لنسی توجهی نمی شه. در ادامه روش هایی برای حل مشکلات کار به شکل فری لنس بودن اشاره می کنم:

کارگروهی

تنها همکاری در پروژه هاو به صورت گروهی کار کردن می تواند این مشکل را برطرف کند. پروژه های اپن سورس ( متن باز ) نقاط بسیار خوبی برای شروع می باشند.

ارتباطات

اشتراک گذاری در دنیای امروز بسیار گسترش یافته است. تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، با آن ها گفتگو کنید و در بحث ها، گروه ها و انجمن ها فعال باشید. وبلاگ نویسی و فعالیت در شبکه های اجتماعی راه های مناسبی برای این کار می باشند.

تجربه

در سمینارها و کارگاه ها شرکت کنید. شما با انجام فعالیت های این چنینی با هزینه نسبتا اندک می توانید تجربیات گران بهایی به دست آورید.

درچارچوب بودن

یک فری لنس موفق کسی است که بسیار منظم و خوش قول باشد. به مبحث Productivity اهمیت بسیار زیادی بدهید ( در آینده در مورد این مبحث مطالبی زیادی خواهم نوشت ).

 

کی می توانیم فری لنس بشیم؟

اینکه چه زمانی برای فری لنس شدن مناسب است و یا یک فری لنس چه ویژگی هایی باید داشته باشد مبحث بسیار بزرگی است که در این نوشته نمی گنجد اما بزرگترین اشتباهی که شما می توانید بکنید این هست که در ابتدای کارتان مستقیم به سوی فری لنسی بروید.

پیشنهاد: اگر فری لنس هستید و یا به این کار علاقه دارید پیشنهاد می کنم حتما مطالب این وبلاگ را بخوانید و دنبال کنید.

بخوانید: